CORPINNAT

“El cargol és lent, però la terra té tota la paciència del món”
A. Jodorowsky

 La marca col·lectiva de la Unió Europea CORPINNAT va néixer, finalment, dimarts passat dia 10 d’abril. Es tracta d’una marca col·lectiva que se suma a les prop de 80 marques vinculades a l’àmbit del vi a tota la Unió Europea.

Per als integrants de CORPINNAT, aquesta presentació ha estat un moment ple d’emocions i de gran transcendència. Després de tres anys de treballs intensos i discrets, amb voluntat constructiva i amb un debat profund i, de vegades, tens, hem anat aprenent a treure’ns, poc o molt, aquest escut amb el qual tots ens protegim de les nostres pors i de les suspicàcies alienes…i pròpies.

Per què hem arribat fins aquí? Sigui perquè la situació del Cava és tan complexa; sigui per la irrupció (lògica) dels Clàssic Penedès; sigui per la sortida d’algunes empreses del Cava; sigui tot plegat perquè la Denominació d’Origen Cava és un arxipèlag d’orígens on ha estat impossible zonificar, explicar, ordenar; sigui pels preus baixos que suposen un pal a la roda del posicionament internacional; sigui per la situació de desprestigi; sigui per l’immobilisme; sigui per la gran dificultat que tenim per explicar el territori del nostre vi (quelcom que hauria de ser fàcil d’aconseguir); sigui pel desgast de nedar a contracorrent; sigui perquè ens fem grans i encara ens queda força; sigui perquè en un futur, passi el que passi, puguem dir a la generació següent, amb certa dignitat, que ho vàrem intentar…

Sigui per tot això i molt més, hem treballat intensament per arribar a un acord fàcil d’explicar i, en canvi, tant difícil d’assolir. Els punts principals són:

  • Procedència d’un territori concret, coherent i compacte. El territori CORPINNAT es defineix per criteris territorials i ambientals específics (topografia, geomorfologia, sòls, climatologia…) i per factors històrics, socials i culturals.
  • Viticultura ecològica i verema a mà.
  • Reivindicació de les varietats històriques del territori.
  • Vinificació al propi celler.
  • Vincle indissociable amb la vinya, establint aliances de llarga durada amb el viticultor i fixant uns preus mínims (en cas d’adquisició de raïm).
  • Criança superior als 18 mesos per mostrar un estil de vins marcats per la complexitat i la profunditat que brinda la llarga criança.
  • Compromís amb la transparència, amb visibilitat del nom de l’elaborador a la contraetiqueta sense que sigui substituït per un codi.

En definitiva, CORPINNAT no tan sols neix de la voluntat de transmetre el nostre “territori”, aquest territori físic que representa el cor del Penedès, sinó també d’expressar altres “territoris comuns”, com el sensorial, l’emocional, el social, l’històric o l’ètic.

Fins ara, no hem disposat d’un marc on poder desenvolupar aquest territori comú, on poder comunicar, explicar, col·laborar a favor de la idea d’excel·lència que nosaltres tenim del nostre vi i volem pel nostre vi. És com si l’imaginari col·lectiu, aquell conjunt de valors, històries, normes i símbols que havien de conformar la nostra identitat vitivinícola, s’hagués anat diluint en el temps, fins arribar a perdre’s.

CORPINNAT té la il·lusió i l’ambició, de recuperar tot aquest terreny perdut. I ho fa, de forma oberta a tothom, amb empatia i comprensió, amb respecte, però també amb coherència i valentia.

Exemples de marcs comuns n’hi ha molts i són els referents per tots els amants del vi:  Napa, Borgonya, Champagne, Bordeus, Priorat, Rioja, Toscana, Franciacorta… Tots aquests noms tenen elements comuns. Primer de tot, un gran respecte pel viticultor, que s’ha de poder guanyar la vida amb dignitat. Segon, una estreta relació entre la vinya i el vi. Tercer, un territori definit i coherent, més o menys compacte. Quart, un nom que remet, de forma inequívoca, al lloc i al vi.

Podríem dir que totes aquestes zones vitivinícoles se’n surten, és a dir, són capaces de definir un desenvolupament econòmic, paisatgístic i social sostenible, amb tots els seus problemes, que no deuen ser pocs. En canvi, nosaltres, amb tots els nostres problemes, que no són pocs, no ens en sortim. Serà potser que no tenim cap dels quatre pilars esmentats?

Sobre aquesta base –que no creiem utòpica i que no ataca a ningú, ans al contrari– hi treballem. Pel nostre territori, pel nostre vi, per tota la gent que ha de fer-ho possible.

Una marca col·lectiva de la Unió Europea permet distingir un origen geogràfic, els recursos i la manera d’elaborar un producte, i altres característiques comuns de les empreses que utilitzen la marca. El titular de la marca és una associació d’elaboradors; en el nostre cas, l’Associació de Viticultors i Elaboradors CORPINNAT (AVEC). Tots els membres d’una marca col·lectiva es comprometen a complir un reglament indissociable de la marca que queda registrat per la Comunitat Europea.

Així doncs, la marca col·lectiva de la Unió Europea és la figura jurídica que, donades les circumstàncies i havent disposat d’un rigorós assessorament en la matèria, hem cregut més idònia. D’una banda, dona la suficient flexibilitat per associar-nos i, d’altra banda, permet organitzar-nos amb normes que són més rigoroses que qualsevol Denominació d’Origen. Així mateix, la marca col·lectiva es dota de rigor, ja que obliga a disposar d’un reglament d’ús que requereix de l’aprovació d’un organisme competent, en aquest cas, l’EUIPO (Oficina de la Propietat Intel·lectual de la Unió Europea).

Per tant, en cap cas es pot dir que CORPINNAT sigui una marca qualsevol, ni una marca d’esperit “marquetinià” (en el sentit despectiu del terme), ni una marca que acull un “club” d’empreses. El fet de requerir d’un reglament d’ús implica que en aquest hi ha un territori geogràfic definit i, també, un règim disciplinari i sancionador, així com unes auditories externes per al correcte compliment dels requisits. De tot plegat, se’n desprèn el rigor i la transparència associats a CORPINNAT.

El nostre desig és molt clar, no ens amaguem amb subterfugis: volem que CORPINNAT esdevingui un topònim del nostre territori, per tant, el nom del nostre vi.

CORPINNAT, nascut al cor del Penedès.

  • COR, el bressol on fa més de 130 anys van començar a bategar els primers vins escumosos a la nostra zona.
  • PINNAT, de l’arrel etimològica Pinnae, que fa referència a l’origen del topònim Penedès, documentat al segle X com a Penetense, de “penya”.
  • NAT, nascut.

Com va dir en Josep Roca el dia de la presentació, CORPINNAT és “un nom que ara es fa estrany, però de ben segur que es consolidarà amb força”.

Aquest és un projecte a llarg termini, una idea generacional, que cal compartir amb d’altres empreses amb sensibilitats diferents. És un punt de partida, quelcom que tot just comença. Hem volgut crear sobre el que tenim, sense obligar ningú a haver de sortir d’enlloc, sinó posant –davant de tot– el territori CORPINNAT i els requisits de qualitat.

És cert que fa poc temps de la irrupció dels “Clàssic Penedès”, una iniciativa que respectem i de la qual entenem els motius. Des de la humilitat, creiem que els vins escumosos de qualitat de la nostra zona es mereixen un nom i un territori propis, supeditats a un alt nivell d’exigència. La història, la trajectòria i el present evidencien que el vi escumós del nostre territori ha de ser també un vi central. Tenim una gran oportunitat, que és parlar de PENEDÈS quan mencionem els nostres vins tranquils i de CORPINNAT, quan parlem dels nostres vins escumosos. Mai una zona de “Crémants de…”, o de “Escumosos de…” o de “Clàssics de…” serà capaç de posicionar-se en l’elit dels escumosos del món. Aquí, en aquest territori, nosaltres i molts altres més junts, tenim aquesta oportunitat.

Sens dubte, els Caves de Paratge s’han situat al vèrtex de la piràmide, com a productes diferenciats per la seva alta qualitat. Ara bé, representen una ínfima part de la producció global i els criteris sols s’apliquen per producte i no pas per raó social. Poden uns quants productes ser catalitzadors d’un canvi global de la percepció qualitativa?

Un cop presentada la marca col·lectiva CORPINNAT ve la feina més important. Cal treballar per consolidar-la marca i obrir-la al sector, explicant-la bé a les empreses que s’hi vulguin acollir. CORPINNAT avançarà cap allà on les empreses que la conformin vulguin que avanci. Sempre amb aquestes bases sòlides: territori, varietats, llargues criances, vinificació a la propietat i ecologia.

També caldrà explicar-la bé als altres agents del sector, inclosos els Consells Reguladors de la DOP Cava i Penedès, a les organitzacions de viticultors, a les cooperatives, a les Associacions de Defensa Vegetal (ADV), a l’Associació +500 i d’altres organismes importants dins del territori. Caldrà fer una tasca de divulgació ingent als prescriptors, sommeliers, restauradors, distribuïdors, importadors, però amb la paciència, amb el temps i amb la tranquil·litat que ens dona saber que el projecte és sòlid, és de veritat i ens il·lusiona.

Per últim, volem donar les gràcies a tanta gent que ens ha dit: “Ja era hora!”, ens ha felicitat per la iniciativa, i ens ha encoratjat a treballar fort i continuar endavant.

La idea de CORPINNAT és noble, el seu objectiu és clar, el seu naixement ve d’una reflexió profunda, els seus valors es basen en el rigor i la generositat, el seu concepte és territori i qualitat. Esperem i desitgem que avanci i es consolidi. Treballarem fort, amb tota la nostra convicció, com mai ho hem fet fins ara i conjuntament, perquè així sigui.

Els cellers que inicialment formen part de CORPINNAT són: Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca i Torelló.

Xavier Gramona, Xavier Nadal, Ton Mata, Paco de la Rosa, Pere Llopart i Marcel Sabaté.
CORPINNAT

[Més informació específica sobre el territori i els requisits qualitatius a www.corpinnat.com]

Hits: 93

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *