Vins, estratègia i promoció

Per Sergi Cortés

Fa pocs dies vaig ser convidat a una taula rodona per parlar dels vins d’Alella. L’acte s’incloïa dins a setmana del vi D.O. Alella, el certamen més important per a la zona pel que fa a vins.

Vam ser convidats els 2 mitjans catalans especialitzats, la Guia de Vins de Catalunya, el concurs de vins Vinari, un dels experts en enoturisme més respectats de Catalunya i el president de l’INCAVI. M’atreveixo a dir, humilment, que estàvem una bona representació de la prescripció especialitzada a Catalunya.

Vaig a donar algunes dades per entendre la meva posterior reflexió. A Alella hi ha 8 cellers que sumen 600.000 ampolles de vi. Sí, és una denominació minúscula, amb els seus avantatges i els seus inconvenients. Si tots els restaurants del Maresme (zona costanera que confronta amb Barcelona) tinguessin un vi d’Alella, no hi hauria prou vinya a la zona per abastir-los a tots.

Del centre de la capital catalana fins al poble d’Alella es triguen 18 minuts … Entenc que són, per tant, els vins de Barcelona, ​​i així ho defineixen ells amb el seu eslògan Alella, la vinya de Barcelona.

Però la veritat és que trobes molt pocs vins d’Alella al Maresme, i menys a la ciutat comtal. Per què? Ens preguntava el moderador de la taula rodona. I la meva resposta va ser la següent: promoció, promoció i promoció.

El debat de la qualitat està superat: pansa blanca (xarel·lo), terrer de sauló (un terreny granític amb gran permeabilitat i retenció d’irradiació solar), influència de la mar, salinitat, frescor, ecologia … És a dir, bons vins, però nul·la promoció.

No he assistit a cap acte en què es presentin els vins d’Alella a Barcelona, ​​ni per a professionals ni per a consumidors, i aquí està la resposta. Necessiten promoció, i això no vol dir sempre diners o inversió (una excusa massa habitual). Això vol dir treballar molt, ser constant, presentar els vins a la distribució, enviar notes de premsa als mitjans, fer tastos amb consumidors… I implica ser pesat, de vegades.

Aquest any he rebut notes de premsa d’un celler a la zona. Només d’un. I a la taula rodona sabeu quants cellers D.O. Alella hi havia? Dos. Aplaudeixo l’àrdua tasca que s’està fent des promoció econòmica dels diferents municipis. Setmana del vi, jornades gastronòmiques amb restaurants de la zona… Això és promoció, encara que no suficient. Els cellers no poden pretendre que l’administració els faci la feina, ho sento, cal treballar, cal comunicar, cal promocionar…  I cal gastar-se diners en això.

Abans d’assistir a l’esdeveniment, vaig fer els deures i vaig buscar com estava enoturísticament parlant la D.O. Alella posicionada a Internet (deformació professional del màrqueting digital).

Vaig buscar “rutes del vi Barcelona”, i “Barcelona Wine Tours”. I vaig trobar coses molt interessants. La primera, que Internet és un reflex de la vida real, encara que això ja ho sabia, us ho deixo com a dada.

Després vaig veure que en primera pàgina de Google (gairebé ningú passa a la segona), hi ha només una proposta d’Alella, molt amagada. Gairebé imperceptible. Totes les rutes de vi són per anar al Penedès, al Bages… I atenció, a Somontano!

rutasdelvinoBarcelona_SergiCortes_VilaViniteca

Anem per parts, la D.O. Pla de Bages, minúscula també, aprofita la muntanya sagrada de Montserrat per atreure turistes a cellers com Abadal o Oller del Mas. A això jo en dic estratègia.

La zona del Penedès té grans empreses i consorcis (enoturisme Penedès, per citar-ne un) que estan treballant i aconseguint els seus fruits pel que fa a turisme del vi es refereix. Alella, contra això, mai podrà lluitar. Però, i què fa Somontano a la 6ª posició amb “rutes de vi Barcelona”? Això també és estratègia. A Catalunya hi ha 11 denominacions d’origen (més cava) i només un parell d’elles han pensat a Barcelona per atreure turistes. Rectifico, segur que totes han pensat en això però cap té estratègia. Somontano sí.

Somontona_SergiCortes_VilaViniteca

Amics bodeguers, cal comunicar, i cal fer promoció. Si us plau, estratègia i promoció. Hi ha milers i milers de marques que us fan la competència… Per què un consumidor va a escollir el vostre vi, o va a visitar la vostra bodega? Perquè heu fet promoció.

Sergi Cortés
Periodista i graduat multimèdia expert en SEO i marketing digital, el 2003 va fundar la revista Cupatges i el 2009 la seva edició digital. A l’actualitat, és director de cupatges.cat i de cupatges.tv (programació televisiva per la XAL, Red de Televisions Locals). Cupatges.cat és un temàtic de vins i gastronomia de naciodigital.cat des d’aquest octubre. Sergi Corés ha guanyat el premi al Periodista de L’Anya per l’Associació Catalana de Sommeliers (2009), Periodista de l’Any per l’Associació d’Enòlegs de Catalunya (2010) i es cofrade del Cava des del 2012. Cupatges.cat compta amb el premi de l’Associació de Premsa Periòdica Catalana del 2011.

Hits: 37

Aquest article té 2 comentaris

  1. Zoltan NAGY Reply

    Escolta’m una cosa Sergi, el problema que te la gent és que no es vol ajudar entre ells.
    Pensen que es roben clients entre ells, no se n’adonen que si hi ha més gent que va a Alella mes gent coneixerà els vins.

    • Sigrid Guillem Reply

      Bon article Sergi! I com bé dius Zoltan també hi ha una manca de visió de conjunt i cal crear sinèrgies!

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *