Vins i converses. Passat, present i futur

Per Juan Such

La caiguda del mur de Berlín va coincidir amb la meva iniciació vital al bon vi. El que va començar essent ganes d’aprendre i tenir una mica de diversió amb amics es va transformar en una gran afició i després fins i tot en un projecte empresarial aprofitant l’emergència d’Internet com a canal de comunicació global.

Com ha canviat la comunicació entre aficionats al món del vi en aquests 27 anys i quines coses segueixen igual?

Origen

Sempre m’ha seduït una bona història. I així és com crec que millor es comunica o es ven, explicant una història que podem fer tangible. Recordo especialment la lectura del llibre “L’art de viure a través dels cinc sentits” de Luis Racionero o les suggeridores cròniques gastronòmiques de Néstor Luján com a impuls a la meva curiositat per endinsar-me en el món del vi i la gastronomia, tan íntimament vinculats.

Lectures iniciàtiques

Lectures iniciàtiques

Tot va començar amb tastos i converses entre aficionats que quedaven recollides en una crònica escrita. Així va arrencar la penya La Verema a València el 1990. Un bon vi (i especialment conèixer a les persones que estan darrere de la seva producció) ens produeix una experiència interior que necessita ser explicada o narrada. Aquesta màgia de transformar els moments íntims en una unió de sensibilitats similars.

I quan la web va oferir la màgica possibilitat de difondre la informació a qualsevol que tingués una connexió en línia va sorgir Verema.com com una comunitat virtual on donar cabuda a qualsevol que volgués obtenir recomanacions de compra de vins, compartir notes de tast o aclarir dubtes. La inspiració per a Verema.com va estar molt marcada per les tesis del Cluetrain Manifiesto: “Els mercats són converses entre éssers humans”. I, efectivament, cada vegada ho han estat més, en webs especialitzades, blogs, xarxes socials i aplicacions.

El gran salt qualitatiu fou passar de compartir vins amb alguns amics de la teva ciutat a descobrir noves amistats d’aficionats i professionals del vi per tot el món. Recordo la creació de narratives emocionants com la dels Tondonias vells de Manuel Camblor que va aconseguir per si sola crear una nova curiositat entre els lectors de Verema per aquests grans clàssics. O les documentades reflexions sobre els vins generosos d’Álvaro Girón i Jesús Barquín que em van incitar a introduir-me en el complex món d’aquests grans vins.

Converses entre cellers i aficionats

Converses entre cellers i aficionats

Present

Hem passat en pocs anys de ser consumidors passius de guies de vins i articles de periodistes a creadors actius de continguts. Aquest creixement exponencial de la cultura de compartir segurament no estava prevista per ningú. Qui podia imaginar fa 20 anys que serien els propis usuaris els que crearien la immensa majoria dels continguts a Internet? La passió de les persones per les coses que els interessen ha dominat completament la feina professional en la creació de continguts. Els aficionats conversen entre ells i amb els professionals del sector a través de fòrums, blocs i murs de xarxes socials. En general, la immediatesa ha dominat la qualitat del contingut. Es prefereix compartir alguna cosa ràpid, mig cuinat però autèntic. Una narrativa, de vegades narcisista (el que sé), de vegades divertida, de vegades emocionant (aquest vi em supera, simplement em deixo portar per l’experiència de beure-me’l).

El problema principal que segueix estant present és com aconseguir bones recomanacions de vins. Resulta complicat perquè el més valuós i difícil de generar és la confiança, que ha de ser guanyada amb el temps. Aquesta confiança es crea amb l’autenticitat, amb la percepció que no hi ha conflictes d’interès en què ens recomana un vi.

Els nous canals online ens han permès descobrir, aprendre i compartir més fàcilment. Però es segueixen necessitant punts de trobada offline per retrobar-se amb les experiències i emocions més intenses. Per això vam introduir ja l’any 2003 un nou producte híbrid: el tast virtual. Poder tastar un vi a casa teva i compartir impressions en temps real amb altres molts aficionats que estan bevent aquest mateix vi.

Quan miro enrere veig que la necessitat de veure’ns les cares, de conversar en una taula segueix sent igual d’important que fa anys. Res substitueix aquesta presencialitat. De la mateixa manera que un seguidor d’un grup musical no pot tenir una sensació plena sense veure’ls actuar en directe el vi exigeix aquesta presencialitat ocasional, que en ocasions arriba a cotes sublims. Per exemple, aquest emocionant tast titulat “El Perfum de l’invisible” fa uns anys en una Experiència Verema on cada vi era presentat amb una única paraula. “Il·lusió”, maridada amb tòfona negra i Petrus 1971. Nirvana. O com quan al Celler de Can Roca la combinació del menjar, els vins i els comentaris de Pitu Roca et transporten a una altra dimensió sensorial compartida.

Tast amb els companys de Verema

Tast amb els companys de Verema

Futur

En aquest últim quart de segle l’evolució tecnològica ha estat espectacular, la més ràpida de la història. El telèfon intel·ligent s’ha estès amb una velocitat com cap altre producte a la història. I avui compartim la nostra passió pel vi creixentment des del mòbil i la tablet. La tecnologia seguirà evolucionant, cada vegada més ràpid. Quines coses no canviaran i quines si?

Sota el meu punt de vista, el que no canviarà és la necessitat de rebre bones recomanacions per comprar vins i el desig de compartir impressions sobre vins i elaboradors que ens agraden amb altres aficionats. La tecnologia, simplement, farà més fàcil aconseguir aquests desitjos i necessitats. Destaco 4 avenços:

– Ja podem opinar sobre vins enfocant el mòbil a l’etiqueta perquè ens capturi les seves dades bàsiques i fent una nota de tast des del nostre smartphone.

– Els algoritmes d’intel·ligència artificial i una àmplia base de dades de notes de tast de vins de múltiples tastadors ens oferiran recomanacions cada vegada més adaptades al nostre perfil de consumidors, com ja fa Amazon o Google amb les seves recomanacions de productes relacionats.

– La realitat virtual ens permetrà tenir una experiència d’immersió en una vinya específica des de casa nostra com si estiguéssim caminant per aquest terrer i gaudir al mateix temps bevent un dels seus vins.

– La millora i abaratiment dels sistemes de telepresència farà que participar en un tast amb persones allunyades geogràficament gairebé sigui el mateix que estar tastant amb uns amics a la mateixa taula.

El passat es connecta amb el present i amb l’immediat futur a través d’un mateix cercle. Aquell que ha seguit girant dins meu al llarg de tots aquests anys: ganes d’aprendre, de gaudir, descobriment de persones, vins i projectes de cellers. Noves amistats, converses i lectures. El mateix cicle d’experimentar, aprendre, evolucionar i millorar que segueix un bon viticultor. Filar més prim, amb la humilitat que dóna l’experiència per adonar-te del poc que saps i el inesgotable d’aquest complex i fascinant món del vi.

Juan Such
Professor d’Economia Aplicada a la Universitat de València i fundador de la penya enològica “La Verema” a València el 1990, Joan Such a més és cofundador i CEO de
Rankia.com, comunitat financera, i Verema.com, comunitat sobre vins i gastronomia creada l’any 2000. Verema.com continua sent la web sobre vins amb més usuaris de parla hispana, amb més de 163.000 notes de tast de vins i més de 600.000 missatges en els seus fòrums i blocs. La unió entre el canal online i offline es concreta en l’organització de múltiples tastos virtuals, així com en les Experiències Verema, esdeveniments que serveixen com a punt de trobada entre els cellers, compradors professionals i bons aficionats.

Hits: 3

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *